maanantai 17. kesäkuuta 2013

Amsterdamin herkkuja ja pienpanimo-oluita

Kävimme muutama viikko sitten Amsterdamissa, ja yksi matkamme tavoitteista oli tutustua hollantilaisten pienpanimoiden tarjontaan. Olin ajatellut kirjoittaa hollantilaisista oluista ihan oman postauksensa, mutta niinhän siinä käy että jos sitä ei kirjoita heti niin kohta ei muista enää mitä piti kirjoittaa. Menkööt sitten ruoat ja juomat samassa postauksessa.

Alkuun pari fiilistelykuvaa...

Amsterdam on kuuluisa hyvistä indonesialaisista ravintoloista ja niiden Rijstaffel-aterioista, joten päätimme suunnata sellaiseen heti ensimmäisenä iltana. Rijstaffell tarkoittaa pöytäseurueen kesken jaettavaa ateriaa, joka sisältää kulhollisen riisiä ja n. 11-15 pientä annosta, mm. satay-kanaa, currypohjaisia ruokia ja kasvislisäkkeitä. Hotellin suosituksesta päädyimme ravintolaan nimeltä Sampurna, jota voin lämpimästi suositella eteenpäinkin.

Pimeässä ravintolassa otetut kuvat eivät tee oikeutta herkulliselle dinnerille, joten lisään tähän vielä menun ravintolan sivuilta.

BATARA RIJSTTAFEL - 2 persons € 29,50 p.p.

SOTO GYAM - fragrant seasoned chicken soup

SAMBAL GORENG TEMPEH - fried soybean cheese

KRUPUK UDANG - shrimp crackers

SERUNDENG - spiced coconut

Aamulla  kävimme tutustumassa Van Gogh -museoon, jonka jälkeen köpöttelimme ympäri kaupunkia nautiskelemassa maistiaisia lukuisissa juustokaupoissa...

Löysin viime syksynä edellisellä pikaisella Amsterdamin reissulla Utrechtsestraatilta juustokaupasta maailman parhaan vanhan Goudan (24kk). Sitä piti käydä jälleen ostamassa monta palasta. Tämäkin juusto oli ihan jees, mutta ei pärjännyt  Utrechtsestraatin Oude Kaasille...

Lounasaikaan kaikki ravintolat tuntuivat olevan kiinni, joten juustomaistiaisten lisäksi lounaaksi söimme yleensä leivän tai muuta vastaavaa jossain kahvilassa.

Hollannin pienpanimo-oluiden tutustumisen aloitimme amsterdamilaisesta pienpanimosta Bier Fabriek. Oluet olivat ehdottomasti koko reissun parhaimpia ja olisipa paikasta saanut ruokaakin. Siellä näkyi olevan jopa puugrilli.

Pähkinöitä purtavaksi oluen kanssa...

Oluen ystäville tiedoksi, että Bierkoning -kaupasta löytyy n. 1200 olutta ympäri maailmaa. T oli siellä kuin lapsi karkkikaupassa...

Toinen mieluisa paikka pienpanimo-oluiden ystäville on pubi nimeltään Arendsnest, jossa on tarjolla 30 hanaa hollantilaisia pienpanimo-oluita. Pyysin tarjoilijalta mahdollisimman kattavan maistelusetin listan oluista, ja sellaisen sainkin. Mukana oli pilsiä, enkkutyyppistä alea, paria IPAa ja yksi Barley wine. Hämmentävää näissä kaikissa oli se, että oluen tyypistä huolimatta ne kaikki muistuttivat belgialaista olutta. Päättelin että niissä on käytetty belgialaista hiivaa, mutta saatan olla väärässä.

Pikku juustopala oluen seuraksi...

Seuraavana aamuna suuntasimme Albert Cuyp marketille ihastelemaan paikallisia herkkuja. Tulipa sieltä ostettua vähän lisää goudaakin taas.

Väsynyt kisu

Markkinoilla söimme myös ranskiksia, jota paikalliset napsivat lounaaksi. Ja eikä syyttä, sairaan hyviä olivat! Kultaisen värisiä, rapeita päältä ja pehmeitä sisältä. Paikallisittain ne syödään majoneesin kanssa, mutta olisi siellä ollut ketsuppia ja muitakin soosseja tarjolla. Harmitti kun ei tullut tilaisuutta ostaa uutta settiä matkan aikana.

Päivällä köpöttelimme kaupungin laidalla sijaitsevalle Ij-panimolle, jonka oluet olivat aika samasta puusta veistettyjä kuin aiemmin mainitsemani. Eri tyyppisiä oluita löytyy, mutta kaikki maistuivat omaan makuuni hieman liikaa hiivalle.

Illalla päädyimme sattuman kautta pitämään sadetta pubiin, joka myöhemmin paljastui Amsterdamin vanhimmaksi pubiksi. Siellä oli hauska tunnelma, vaikka paikalliset meitä vähän mulkoilivatkin. Siellä varmaan käy enemmänkin turisteja pällistelemässä, paikka kun on rankattu Tripadvisorissa aika korkealle nähtävyyksissä.. Enpä tiedä kannattaako sinne lähteä varta vasten ihmettelemään.

Lettujakin syötiin!

Lisää suosituksia oluen ystäville: Ruskea kahvila In de Wildeman. Kävimme myös kolmannessa amsterdamilaisessa pienpanimossa: de Prael, mutta sieltä ei tullut napattua yhtään kuvaa. Olutkaan ei valitettavasti oikein vakuuttanut.

Yöpalaksi Oude Kaasia hotellihuoneessa...

No pitihän sieltä säkillinen tulppaanejakin kotiin tuoda...

Viimeisenä päivänä kävimme taas syömässä indonesialaista ruokaa, mutta tällä kertaa modernimmassa paikassa. Kana-satay oli taas sairaan hyvää.

Amsterdam on kyllä mainio viikonloppumatkakohde! Olin haaveillut pyöräilystä kaupungin ulkopuolelle, mutta meille sattui vähän kehnot säät, joten se jäi väliin. Ensi kerralla sitten! Onneksi kaupungissa riittää kahviloita ja pubeja kierrettäväksi, ja kaikissa niissä on omat jujunsa ja tunnelmansa, joten niissä saa helposti kaksi-kolme päivää kulumaan.